Fair Trade Gemeente

FTGlogo

Een FairTradeGemeente draagt bij aan een waardig bestaan voor de kleine boer in het Zuiden en de duurzame producent in het Noorden.

Elke inwoner of medewerker van een stad of gemeente kan hier op zijn of haar manier aan meewerken!

Gent is sinds 2004 FairTradeGemeente!

Stad Gent stimuleert via Gent Fair Trade eerlijke handelsverhoudingen.

De Stad stemt haar eigen aankopen af op eerlijke handel, en helpt inwoners, bedrijven en instellingen om dit ook te doen. Overschakelen naar producten uit eerlijke handel wordt gestimuleerd en vergemakkelijkt via acties, evenementen en ondersteuningsprojecten.

De campagne Gent Fair Trade promoot een breed fairtrade productgamma, waaronder de gekende fairtrade producten zoals koffie, thee, wijn en chocolade.

Omdat kledij en elektronica sectoren zijn met hoge ecologische risico's en veel kans op mensenrechtenschendingen, en omdat het aanbod in deze productsegmenten nog slechts beperkt (bekend) is, wordt hier de komende jaren sterk op ingezet.

GFT_hoofdlogo_outlines_zwart

Hoe kan jouw gemeente meedoen?

FT-begint-hier

Je kan ervoor zorgen dat ook jouw gemeente een FairTradeGemeente wordt, door te werken aan de 6 basiscriteria:

  1. Lokaal bestuur
    Het lokale bestuur keurt een resolutie goed die Fair Trade steunt en beslist om koffie en nog minstens één ander fairtradeproduct aan te kopen voor vergaderingen, op kantoor en in de cafetaria's.
    Verder promoot de gemeente op regelmatige basis het bewustzijn rond Fair Trade via communicatie naar haar personeel en inwoners toe.
  2. Fair Trade in winkels & horeca
    Minstens twee fairtradeproducten zijn duidelijk beschikbaar in de plaatselijke winkels en horecazaken. Daarvoor zijn er doelstellingen vooropgesteld per aantal inwoners. De winkels en horecazaken communiceren ook over het feit dat zij fairtradeproducten verkopen of serveren.
  3. Fair Trade in scholen, bedrijven & organisaties
    Een aantal scholen, bedrijven en organisaties gebruikt fairtradeproducten en communiceert daarover. Scholen zetten ook educatieve campagnes op om de kennis over en de betrokkenheid met Fair Trade te vergroten.
  4. Fair Trade in de media
    De gemeentelijke fairtradecampagne tracht te zorgen voor zoveel mogelijk media-aandacht op lokaal en regionaal niveau. Daardoor bereikt men een groot deel van de bevolking. En zo voelen lokale deelnemers zoals handelaars en organisaties zich gewaardeerd voor hun engagement.
  5. Fair Trade trekkersgroep
    Er is een lokale trekkersgroep actief die de nodige initiatieven neemt om de titel te behalen. Nadien zorgt die groep voor de continuïteit van de campagne en is ze verantwoordelijk voor een jaarlijkse beoordeling. Daaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds een FairTradeGemeente is.
  6. Eerlijke lokale, duurzame voeding
    Om FairTradeGemeente te worden, lanceert men in de gemeente een nieuw initiatief dat lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten aanmoedigt. Zowel thuis, als op de werkvloer en op openbare plaatsen.