Aurélie merkt op dat er een zekere kleinschaligheid in de voorbeelden van haar collega zit. Kan je emotionele duurzaamheid dan enkel voelen bij kledingstukken van lokale ontwerpers? Of kan dat evenzeer bij een retailer in de winkelstraat? Een belangrijke vraag, vindt Daniëlle dat, waar ze eerder aarzelend op antwoordt. ‘Het zou in elk geval mijn hypothese zijn, op basis van bestaande theorieën hierover, dat mensen zich eerder kunnen binden aan een kledingstuk dat lokaal gemaakt is.’
‘De persoonlijke verbinding tussen de maker, het object en de drager is heel belangrijk. Dat staat tegenover het onpersoonlijke van die internationale kledingketens. Het lijkt mij dus aannemelijk dat dit de emotionele waarde van zo’n kledingstuk vergroot. Dit wil ik nog verder onderzoeken, want tegelijkertijd zijn er allerlei initiatieven en campagnes – denk aan Schone Kleren Campagne en Fashion Revolution – die ook een gezicht geven aan de makers binnen de industriële keten. Dat vind ik een interessante ontwikkeling. Zo maken ze het onpersoonlijke weer persoonlijk en geven ze het onmenselijke weer een menselijk gezicht.’
Daniëlle zegt benieuwd te zijn hoe dat de verbinding met de drager gaat beïnvloeden. ‘Onder invloed van de coronacrisis kijken mensen ook opnieuw naar wat ze al in hun garderobe hebben’, voegt ze daaraan toe. ‘Ze gaan kleding hermaken en herwaarderen dat ze kleding zelf kunnen repareren in plaats van de stukken weg te gooien en iets nieuws te kopen.’
Is dat dan dé oplossing? ‘Hét antwoord op het huidige dominante systeem hebben we nog niet. Met de opleiding Fashion Design in Arnhem zitten we nu in een fase van experimenteren, van zoeken naar hoe het wel zou moeten. Modeopleidingen moeten studenten faciliteren om kritisch te reflecteren op hoe het systeem functioneert. Je kan dat activistisch of radicaal noemen. Uiteindelijk gaat het om het activeren van een alternatief discours. Samen kunnen we alternatieve methoden ontwikkelen, binnen een bredere maatschappelijke context. Ontwerpers zouden bijvoorbeeld niet enkel een mooi eindproduct kunnen maken, maar ook begrijpen waar materialen en grondstoffen vandaan komen. Zo leren ze denken vanuit de allereerste vezel om emotioneel duurzame keuzes te maken.’
Het gesprek tussen dr. Aurélie Van de Peer en dr. Daniëlle Bruggeman, werd uitgezonden als één van de Fair Fashion Talks op het Fair Fashion Fest. Herbekijk het gesprek hier.