Wat je nog niet wist over eerlijke mode [FAIR FASHION NOCTURNE]

Afgelopen donderdagavond 25 april druppelden nieuwsgierige mensen binnen in het Gentse Industriemuseum. Een plek waar de geschiedenis van de (lokale) textielindustrie van naaldje tot draadje uit doeken gedaan wordt. De perfecte inleidende rondleiding dus, alvorens drie visionaire en gedreven vrouwen uit de Fair Fashion-sector het woord namen. Woorden over eerlijke mode, over verantwoordelijkheid opnemen, over tegenstribbelende overheden, over kleren als belevingsaankoop, over de milieu-impact van de mode- en textielindustrie. En ook woorden over het amalgaam aan positieve initiatieven, over labels die beterschap garanderen en hoe daar je weg in te vinden. Na twee uur worden we collectief naar huis gestuurd met een gemengd gevoel. Iets dat balanceert tussen Bon Jovi's refrein “wooa, we're halfway there!” en “de strijd is nog niet gestreden!” Lees mee, laat je informeren ... en inspireren!

20190425 FFN Foto9 Jo

Jonathan Janssens, drijvende force achter Gent Fair Trade, leidt de avond in met een kort praatje over de mooie (Gentse) initiatieven op het vlak van fair fashion en de trieste verjaardag van de ineenstorting van de textielfabriek Rana Plaza, in Bangladesh. Zes jaar geleden katalyseerde de instorting van de fabriek tegelijk een wereldwijde beweging rond eerlijke mode. Het Bangladesh akkoord voor gebouw- en brandveiligheid werd in het leven geroepen en ondertekend door nogal wat grote spelers in de textielindustrie. Maar zoals gezegd: de weg is nog lang en hobbelig.

De Schone Kleren Campagne en het afdwingen van een zorgplicht

20190425 FFN Foto1werkneemster Rana Plaza

Sara Ceustermans, bezielster van de Schone Kleren Campagne, neemt de eerste honeurs waar. Met vurige ogen valt ze meteen met de deur in huis. Een foto van een voormalige werkster van Rana Plaza verschijnt op het projectiescherm. Sara leest het verhaal van de vrouw voor: “Ik lag 24u onder het puin. In die 24u kreeg mijn papa van de schrik een hartaanval en stierf. Dat vernam ik toen ze me eindelijk van onder het puin trokken. Ik hield vreselijke verwondingen over aan de ineenstorting van het gebouw, maar ik overleefde. Ik lijd echter veel pijn. Omdat ik vaak klaag over die pijn, verliet mijn man me. Ik kreeg 1000€ compensatie, maar dit dekt lang niet alles. Ik denk vaak aan zelfmoord, maar de moed ontbreekt me ... Ik verloor alles sinds de instorting van Rana Plaza.”

20190425 FFN Foto2 Sara

“Dat Rana Plaza een accident waiting to happen was”, aldus Sara Ceustermans. Alle (corrupte) veiligheidsaudits ten spijt. Ironisch genoeg was het gebouw korte tijd voor het drama nog goedgekeurd over gans de lijn. En toch wist iedereen die in deze sector zit, dat het geen kwestie was van “als”, maar van “wanneer”.

Hoe kan dit, vraag je je af? Wie is er verantwoordelijk? En vooral: hoe voorkomen we een gelijkaardige catastrofe?

Transparantie, please! #whomademyclothes

In vogelvlucht nemen we je even mee door de vrij jonge geschiedenis van de fast fashion. Die ontstond niet eerder dan tijdens de jaren '80. Kledij was vroeger iets waar we effectief geld aan besteedden. Meer dan nu. Zo gaven we in 1978 nog ruim 33% van het huishoudelijk budget uit aan kleren. Degelijke kleren welteverstaan, die de tand des tijds doorstonden.

Voor die tijd gebeurde de productie van kleren ook grotendeels in eigen land, kwamen slechts 4 collecties per jaar uit (nvdr. tegenwoordig zijn het er tot 52) en kochten mensen nieuwe kleren omdat ze er nodig hadden. De uitspraak “op zijn Paasbest” heeft wel degelijk grond onder de voeten.

Nu is kledij een geglobaliseerd, een uitbesteed en vaak een wegwerp product. Merken gaan op zoek naar landen waar de lonen laag liggen en kunnen gehouden worden, waar een werkende vakbond geweerd wordt en waar men het niet ontoevallig ook niet zo nauw neemt met mensenrechten.

Fair fashion draait zoals elk fairtradeproduct namelijk om meer dan een eerlijke prijs. Ook rechten op onderwijs, vrouwenrechten, garantie op een leefbaar inkomen et cetera moeten in het pakket zitten.

De internationale uitbesteding van de productie van kledij (koplopers hierin zijn ondermeer: Levi's, H&M en Nike), verloopt via een uitermate complex netwerk en zogeheten 'agents'. En wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor zoiets als het instorten van Rana Plaza? Beter: wie vindt nog het antwoord in deze wirwar aan tussenpersonen en onafhankelijke audit bureaus en lokale rechtbanken en internationale organisaties die allemaal met de vinger naar elkaar wijzen?

“Het ontbreken van die transparantie is een groot probleem”, benadrukt Sara.

20190425 FFN Foto3 Complexe structuren

#WHOMADEMYCLOTHES? helpt hier hopelijk ook verandering in te brengen.

Maar het gaat vooral om het ontbreken van een wetgeving omtrent deze transparantie. De herkomst van een kledingstuk meedelen op het etiket is nog steeds niet bij wet verplicht en bepaalde merken weten deze vraag systematisch te ontwijken. Zo gaf Benetton pas toe dat het de kleren in Rana Plaza liet maken nadat één van hun etiketten van onder het puin werd opgedolven. Of ze vinden een maas in het net. Sara: “Naai het etiket eraan in Italië en het is per definitie “made in Italy”, ook al werd de rest van het kledingstuk in China vervaardigd.” Wetgeving en richtlijnen dus graag! Transparant, ondubbelzinnig en eenduidig. Ook inzake de sancties van het niet navolgen van de regels en voorschriften. Zo kunnen we misschien een herhaling van Rana Plaza voorkomen.

En wat met België?

Of België dan misschien wel goed scoort? Sara: “Helemaal niet ...het hinkt achterop met een compleet achterhaald actieplan, waar zelfs niet alle Belgische merken bij aangesloten zijn. JBC en Bel&Bo bijvoorbeeld, zijn dat wel. Van de nieuwe regering, als die er komt na 26 mei vragen we dat de zorgplicht naar het model van Frankrijk (nvdr. Human Rights Due Diligence: mensenrechten moeten gerespecteerd worden door ondernemingen en daarom moeten ze beschikken over een welomschreven beleid en processen) omtrent eerlijke mode, opgenomen wordt in het regeerakkoord. Rapportering moet verplicht worden en merken moeten ook kunnen aansprakelijk gesteld.”

20190425 FFN Foto2 Sara 2

Kledij is big business natuurlijk. En op big business rust er veel druk om steeds sneller te produceren en de kosten steeds meer te drukken. Met de opkomst van de fast fashion is kleding een wegwerpproduct geworden en de industrie errond is geheel “buyer driven”. Sara: “Ik hoor van mensen die hun kleren zelfs niet meer wassen. Ze gaan gewoon een nieuw stuk kopen in de Primark voor 10 euro.”

Vind de betrouwbare weg dankzij Fairfashion.be & co

We horen je vraag al hangen. Maar ... als zelfs etiketjes met “Made in ...” niet betrouwbaar blijken? En ook: er zijn labels die 'eerlijke mode' garanderen, ecologisch verantwoorde productie, er zijn NGO's die ervoor ijveren en zoveel, zoveel meer. Iets van bos en bomen. Dat ervoer ook Evelien Bossuyt, vrijwilliger bij Rank A Brand en oprichtster van de handige website www.fairfashion.be.

20190425 FFN Foto8 Evelien5080

Op haar site loodst ze je in een rechte lijn naar de merken, winkels en sites die jij, fair fashion-jager wèl wil frequenteren.

Ook de Fair Wear Foundation is er eentje om in de smiezen te houden. Veel (Belgische) merken zijn er lid van èn je vindt er gelijk een rapport per merk met procent. Zo weet je hoe ze ranken op de fair fashion schaal.

Maar Evelien geeft toe dat, ondanks de positieve initiatieven van labels die eco, fair, bio, ... garanderen en de handige, overzichtelijke websites, het nog steeds een gedoe blijft. Iemand zoals Murielle Scherre van La Fille d'O, kiest daarom bijvoorbeeld om die rimram links te laten liggen en om uitsluitend in België te produceren, waar degelijke CAO's en vakbonden de eerlijkheid van het geheel overzien.

“En laat je vooral ook niet vangen door merken die komen aandraven met losse claims dat ze “fair” zijn, zoals we konden lezen op de website van de Zeeman”, zegt Evelien, met zachte doch strijdvaardige stem. Want die haken hun wagon uiteraard enkel aan de Fair-locomotief omdat ze merken dat het in de lift zit.

20190425 FN Prent Zeeman

Buy less! En check je vezels

Wat kunnen we volgens haar vooral doen dan? Evelien: “Gebruik in eerste instantie wat je hebt. Of koop tweedehands. Dat blijft het meest verantwoorde en ecologische. Want iets nieuws kopen om het nadien te dumpen in de Kringwinkel in de veronderstelling dat jouw t-shirt wel weer zal gekocht en gedragen worden, zo werkt het ook al even niet meer. De Kringwinkels barsten tegenwoordig uit hun voegen en meer dan niet wordt de overschot aan textiel verwerkt tot zetelvulling voor autostoelen en dergelijke.”

Tot slot schotelt ze ons nog een moeilijk te slikken slide voor over de vervuiling van de textielindustrie in cijfers en de keuze tussen natuurlijke en synthetische vezels. Eitje, denk je. De natuurlijke vezels zijn uiteraard the way to go. En toch maar niet.

20190425 FFN Foto7 Sheep dipping

Katoen zuipt liters water en wordt, wanneer het geen biokatoen betreft, gedrenkt in pesticiden. En wol? “Je denkt: schaapje huppelt in de wei, schaapje wordt geschoren, wij hebben wol”, grapt Evelien. “Maar schapen worden in een bad van pesticiden ondergedompeld. Dit heet sheep dipping. Daarna gaan ze de wei weer op. En wanneer het regent vloeien de pesticiden van het schaap, en mengen zich met ons drink- en grondwater.”

2017_Eerlijk-Textiel-onder-de-Loep-kleiner

Linnen en hennep dan, daar zitten we wel relatief safe. En in de categorie synthetisch raadt ze ons Tencel (van eucalyptus vezels en in Oostenrijk onder strenge wetgeving vervaardigd) en Econyl aan, zoals bijvoorbeeld in de mooie sportswear van het Antwerpse Pure by Luce. Nog meer hierover is trouwens hier te vinden in Evelien's studie: Eerlijk textiel onder de loep.

From designer to wardrobe: trage mode in een korte keten

20190425 FFN Foto9 Soraya

Vervolgens dartelt de hekkensluiter van de avond de vloer op en meteen zijn we in vervoering. Soraya Wancour van Studio AMA, het Labo voor Ethische Mode, heeft snit en naad in het DNA verweven. De Gentse mode-ontwerpster ontsproot uit een familie van kleermakers en kreeg duurzaamheid en liefde voor de ambacht met de paplepel ingegeven. Groot was dan ook haar liefdesverdriet toen ze na haar studies aan het prestigieuze La Cambre in Brussel, in de huidige mode-industrie terechtkwam. Een industrie die gericht is op de koopbeleving en niet de kleren zelf. Wacht. Was mode niet gemaakt door en voor mensen? Waar is die wisselwerking en intimiteit naartoe?

20190425 FFN Foto9 Soraya 3

Blijven (bij de pakken) zitten is duidelijk niet aan Soraya besteed en dus richtte ze Studio AMA op. Daarnaast geeft ze ook workshops. “De eerste les is hoe je een draad door het oog van een naald moet steken ...”, vertelt Soraya. No kidding. “Kleren maken is een ver van onze bed show geworden. En als die show dan daarginds in elkaar stort, hebben we er ook niet zoveel last van. Mijn doel? Mode moet de dicht bij je bed show worden.” Soraya heeft al grootste doel die kloof te dichten. “Zoals je farm to table hebt voor de voeding, wil ik ... designer to wardrobe worden. Of zoiets. Ik moet nog eens nadenken over de term”, lacht ze.

Die korte keten is het fundament van de ganse filosofie achter AMA. Zo werkte ze toen ze studeerde bijvoorbeeld samen met Liebaert Textiles in Deinze, waar ze het verkregen 'afvalmateriaal' omzette tot nieuwe, hippe creaties. Of met de firma Bekaert Deslee uit Waregem die matrasstoffen produceert. Hun 'restjes' worden door Soraya omgetoverd tot sweaters en dergelijke. Door Soraya en het team van het lokale maatwerkbedrijf dat voorheen vooral kersenpittenkussens maakte. Daar zien ze Soraya ook graag komen, want “het is eens iets anders.”

Wat wil je wel/niet op je lijf en geweten?

En haar tips dan, om fair en modieus door het leven te stappen? “Vraag jezelf eerst af wat je niet wil dragen. Wil je pesticiden op je huid? Of een zwaar geweten meetorsen omdat je weet hebt van de arbeidsomstandigheden daarginds? Ga ook eens een kijkje nemen in de kleerkast van je grootouders, moeder, vader. Bakken inspiratie! Ga tweedehands shoppen en maak een bewuste keuze omtrent stijl, kleur,... in je garderobe. En tenslotte: make it last. Koop duurzaam en verzorg je kleren ook. Al dat wassen met goedgeurende chemicaliën is nergens goed voor.”

20190425 FFN Foto9 Soraya 2

Ze stuurt ons de nacht in met een uitleg over azijn, wasnoten, sprays met bacteriën die geurtjes neutraliseren, en de gouden tip om de natuurlijk zuiverende klimop altijd, àltijd in een goed toegeknoopte sok te steken, alvorens die in je wasmachine te flikkeren.

Als deze avond, met zijn begeesterde sprekers, iets aangetoond heeft dan is het: over fair fashion zijn we nog niet uitgepraat. Het geweten waartegen niet aflatend geschopt wordt zal misschien beurs aanvoelen. En dat is maar goed ook. No pain, no gain.

Fei Lauw1 png

Fei Lauw

Dat de pen machtiger is dan het zwaard, is een uitspraak die Fei graag illustreert. Wanneer ze niet aan bomen schudt of haar omgeving ongevraagd een geweten tracht te schoppen, dan is ze moeder van een zesjarige appel ... die niet ver van de boom viel. Hebben ook een streepje voor: stevige dansmuziek, oprechte mensen, mooie natuur en (de kokerij van) haar lief.

Foto's: Sarah Van Looy

Interessant artikel? Vertel het voort!