Radicaal kiezen voor duurzame mode [Studio AMA]

Soraya Wancour (Studio AMA): ‘Als mensen meer zouden weten over hun kledij, zouden ze andere keuzes maken’

Radicaal kiezen voor duurzame mode. Dat doet Soraya Wancour van Studio AMA. In haar ontwerpen geeft ze oud textiel een tweede leven. Voor de productie werkt ze samen met sociale ateliers, om zo mensen tewerk te stellen die niet zomaar op de reguliere arbeidsmarkt terechtkunnen.

Studio ama

Ze was acht toen ze voor het eerst achter een naaimachine kroop. Vanaf haar middelbareschooltijd kijkt ontwerpster Soraya Wancour (29) de herkomst na van wat ze draagt. ‘Sindsdien draag ik tweedehands. Ik zie het als een expressievorm, een eigen laboratorium. Hoe zie ik eruit en hoe ga ik om met kledij? Dat wou ik ontdekken, vanuit esthetisch en ethisch oogpunt.’

De eisen die ze aan haar kledij stelt, zijn hoog, vertelt Soraya. ‘Maar ook ik weet vaak niet waar mijn kledij vandaan komt. Als ik koop bij De Kringwinkel, steun ik tenminste een sociaal project en geen grote retailer.’

Afval? Nee, waardevol materiaal

Intussen heeft ze zelf een sociaal project opgericht. Met Studio AMA gaat ze radicaal voor lokale, sociale en ecologische mode. Ook dat stamt van haar tijd als middelbare scholier. ‘Tijdens mijn studie modeontwerp aan het kunsthumaniora wou ik mij profileren als ecologische ontwerper. Ik ga op zoek naar eenvoudige vormen, met bijzondere materialen. Zo kwam ik uit bij materialen die er al zijn: afval van textielfabrieken.’

Confronterend vond Wancour dat, alle bezoeken die ze bracht aan fabrikanten. ‘Die afvalcontainers zijn zo groot, zo vol en elke keer ik er kwam zaten er helemaal andere dingen in. Zo snel kan het gaan, besefte ik toen. Voor mij blijven dat waardevolle stoffen. Je kan er zoveel mee doen. Het doet pijn dat ik niet gewoon alles kan meenemen en een nieuwe bestemming geven.’

Voor haar eindcollectie in het middelbaar ging Wancour aan de slag met fietsbanden. Afgelopen seizoen maakte ze furore met een collectie van matrascovers. ‘Op zich is wat ik nu doe niet zoveel anders dan toen. Ik kan het misschien al wat beter, hoop ik (lacht).’ Voor de productie werkt ze samen met een sociaal atelier. ‘Ik werk met actoren die dicht bij mij staan, lokale fabrikanten en sociale werkplaatsen. Daar kan ik zelf langsgaan. Zo ben ik transparant.’

Radicaal voor de beste optie

Studio AMA Soraya Wancour top SIERRA rok OSCAR foto door Monica Fierlafijn copyright Studio AMA b JPG

Het is een wereld van verschil met haar eerste jobs. ‘Eerst werkte ik voor high end-modeontwerpers, daarna kwam ik terecht bij bedrijven die aan massaproductie deden. Zo leerde ik de industrie van dichtbij kennen. Ik ontdekte dat veel productieketens helemaal niet zo koosjer zijn. De waarden die je als persoon kan dragen, matchen niet per se met de kledij die je draagt. Als mensen meer zouden weten over hun kledij, zouden ze andere keuzes maken. Zodra ik mijn eigen ding zou opstarten, wou ik radicaal gaan voor de beste optie. Wat dat juist is, “het beste”, is uiteraard subjectief. Mijn kernwaarden? Lokaal, ecologisch, circulair, sociaal en transparant. Wat uiteindelijk neerkomt op: future proof, een alternatief voor de huidige mode-industrie, eentje die wél houdbaar is.’

Het is een zoektocht, geeft Soraya toe. ‘Daarom noem ik mijn werk een studio. De dialoog, dat hele creatieve, artistieke, onderzoeksmatige is een groot deel van het proces. Zolang ik mij kan herinneren, wil ik wat ik kan combineren met de noden van de maatschappij. Voor mij is wat ik doe superlogisch. Als je ecologisch wil werken, moet je met materiaal werken dat al bestaat. Als je maatschappelijk relevant wil zijn, is werken met kansengroepen niet zo gek. Als je meer transparantie wil in de industrie, moet je vertellen hoe je kleren zijn gemaakt. Ik zeg eigenlijk al heel lang hetzelfde. Ik ga alleen altijd een stapje verder en een stapje groter.’

Soraya Wancour stond eerder in ons magazine Slow Fashion Forward en is nu een van de sprekers op het Fair Fashion Fest. Zij brengt op zondag 29/11 een small talk: vijf minuutjes boordevol inspiratie. Tune in vanaf 19h15, gezellig van bij je thuis. Ontdek meer op fairfashionfest.be.

Sarah-Vandoorne

Sarah Vandoorne

Sinds fabriekscomplex Rana Plaza in Bangladesh instortte, volgt ze de tendensen en de teneur van de textielsector op de voet. In 2018 keerde ze terug naar Bangladesh. Ze koopt kleding enkel tweedehands of in (Gentse) fair fashion-winkels. Meer op ontketening.be

Interessant artikel? Vertel het voort!