Wat Jonathan opvalt, is dat er nieuwe wetgeving in het leven wordt geroepen om transparantie in de keten te bekomen, terwijl er al (slechte) wetgeving bestaat die producenten verplicht om een onvolledig Made in-label te geven. ‘De oproepen van Sara sterken mij in de overtuiging dat er niet gewoon wetgeving nodig is, maar goed doordachte wetgeving en opvolging ervan. Er zijn al zoveel mensen die op individueel niveau hun aankoopgedrag aanpassen op basis van eigen research. Bovendien zijn er voldoende bedrijven die bewijzen dat de bereidheid bestaat om op een duurzame manier te ondernemen. Lokale besturen in Gent en andere dorpen en steden nemen mee het voortouw. Het lijkt me nu echt tijd dat de wetgevende overheden dit voorbeeld volgen.’
Uit het jeanspanel, in combinatie met het panel over ethisch consumeren, viel Lotte nog veel meer op. ‘Mensen die gepassioneerd zijn door duurzame mode en graag de wereld groener en eerlijker willen maken, zitten vaak in een tweestrijd tussen informeren en inspireren’, concludeert zij. ‘Informeren doe je met harde feiten, met nieuws dat vaak niet zo fraai is, terwijl je inspireert op een positieve manier. Wat ik als journalist hieruit onthouden heb, is dat net die inspiratie heel krachtig kan zijn. Je kan zaadjes planten, zonder boos met de vinger te wijzen. Daar hoop ik aan bij te dragen.’
Ook vanuit merken is dit een aanpak die werkt, merkt Lotte. ‘Zo vertelde Eva Engelen van jeansmerk HNST dat zij alles zo duurzaam en circulair mogelijk willen doen en dat ook willen tonen naar de klant toe. Als je als klant kunt kiezen voor een jeans die niet eco is en eentje die het wel is, wat kan je dan tegenhouden? Stijl en prijs. Een broek van HNST is mooi, stijlvol, betaalbaar, kortom: écht een alternatief voor de mainstream jeansmerken.
Als je mooie producten aanbiedt tegen eerlijke én betaalbare prijzen, is de keuze dus snel gemaakt. Toch?’
Alle Talks en Small Talks zijn terug te vinden op ons YouTube-kanaal.