#WhoMadeMyClothes, hoe transparant zijn grote merken?

#WhoMadeMyClothes, hoe transparant zijn grote merken?

Fashion Revolution bracht de vijfde editie van hun Fashion Transparency Index uit. In deze index zijn 250 van ‘s werelds grootste modemerken en retailers beoordeeld en gerangschikt op basis van hoe transparant ze zijn over hun sociale- en milieubeleid, praktijken en effecten. Het gaat om merken zoals The H&M Group, C&A, Adidas, Reebok, Esprit, Puma en Nike.

Transparantie is de publieke bekendmaking van geloofwaardige, vergelijkbare en uitgebreide gegevens over de toeleveringsketens, praktijken en de effecten van die praktijken op werknemers, gemeenschappen en het milieu. Het rapport evalueert niet de ethische- en duurzaamheidsprestaties van merken, het is wel een onderzoek naar hoeveel informatie openbaar wordt gemaakt. Op de grafiek ziet u alvast enkele opmerkelijke resultaten. Meer info over het rapport vind je op de site van Fashion Revolution. Je kan er ook het hele rapport downloaden.

2020 Transparancy index6

Transparantie is belangrijk, want een gebrek eraan kan levens kosten. Toen de fabriek van Rana Plaza zeven jaar geleden instortte en duizenden slachtoffers maakte, kropen mensen letterlijk door het puin op zoek naar kledinglabels om te achterhalen welke merken de kleding produceerden. Transparantie is een absolute basisvereiste om tot goede arbeidsomstandigheden en milieubescherming te komen. Bedrijven die zelfs geen transparantie bieden, zullen nooit een degelijk sociaal of ecologisch beleid hebben. Ook zorgt deze informatie ervoor dat wij merken ter verantwoording kunnen roepen.

De index zal blijven gebruikt worden om de jaarlijkse voortgang van merken op het gebied van transparantie te meten en om hen te dwingen meer verantwoordelijkheid te nemen. Er is al vooruitgang, maar het kan altijd beter. Ook jij kan hierbij helpen. Stel merken de vraag #WhoMadeMyClothes!

Sarah Ditty, hoofd van de beleidsdienst van Fashion Revolution International, zal ons Fair Fashion Fest openen in november.

2020 Transparancy index2

Interessant artikel? Vertel het voort!