Nieuws

Blijf op de hoogte van de activiteiten, initiatieven en andere nieuwtjes van Gent Fair Trade.

Eerlijke fabrieken ontwerpen tijdens Week van de Fair Trade

Ook in het Vredeshuis gaat de Week van de Fair Trade niet onopgemerkt voorbij. Een week lang volgen meer dan 200 leerlingen van de 3de graad lager onderwijs de workshop ‘De eerlijke fabriek’ onder leiding van Djapo. Zo ontdekken ze het verhaal achter de schone kleren campagne!

Eerste kennismaking

In het eerste deel van de workshop maken de kinderen kennis met de verschillende spelers van een textielfabriek. Ze krijgen te horen hoe een alledaagse dag eruit ziet in een textielfabriek en krijgen ook elk een rol toegewezen: arbeider, ploegbaas, directeur, transporteur... Ondertussen beelden ze elk hun rol uit, de ene al met wat meer plezier dan de andere. De arbeiders werken hard terwijl de ploegbaas roept dat er harder gewerkt moet worden! Wanneer de arbeiders te horen krijgen dat ze maar vijf cent per broek krijgen, terwijl de directeur krijgt zes euro, ontstaat er protest. “Zo oneerlijk!”, klinkt het.

Vervolgens krijgt de klas de opdracht om zelf een fabriek te ontwerpen en mogen zij bepalen wie er werkt, hoe lang ze moeten werken, hoeveel ze verdienen... Ook bepalen ze hoe vervuilend hun fabriek is, hoe tevreden hun werknemers zijn en moeten ze bepaalde keuzes afwegen. Wat is belangrijker? Het welzijn van de werknemers? Winst? De natuur? Ze ontdekken dat die balans niet zo eenvoudig is.

Eerlijke fabriek

Opvallende ideeën

Dat kinderen vol gekke ideeën zitten, verbaast niemand. Maar ze hebben toch heel wat opmerkelijke voorstellen. Een groepje beslist dat er kinderen in hun fabriek werken. Later verduidelijken ze nog dat dit kinderen zonder ouders zijn die ook geld nodig hebben natuurlijk.

Een andere groep bepaalt dat hun werknemers twaalf uur per dag werken, in de fabriek slapen en maar drie cent per broek verdienen. “Maar”, verdedigen ze, “de fabriek is op mars dus hebben de werknemers niet veel geld nodig, en ze werken heel graag!”

Fair enough.

Nadat ze hun fabrieken aan elkaar hebben voorgesteld, moeten ze zelf nadenken over wat een fabriek een goede fabriek maakt.

“Vrije tijd en pauze”

“Lekker eten”

“Een loon dat hoog genoeg is”

En zo zien ze in dat de omstandigheden in hun eigen fabriek misschien toch niet zo ideaal zijn. Oeps!

Verder ontdekken ze waar hun eigen kledij gemaakt is, en leren ze dat ook de kleren die zij dragen vaak in textielfabrieken worden gemaakt waar de omstandigheden alles behalve ideaal is.


Heb je interesse om zelf of met je klas bij te leren over thema’s zoals eerlijke handel en wereldburgerschap? Neem dan zeker een kijkje op de site van het Vredeshuis en ontdek het educatief aanbod.