8 tips om groene initiatieven te onderscheiden van greenwashing

Greenwashing is in de mode. Hoe kan je het verschil weten tussen duurzame beloftes en slimme marketing? Die vraag beantwoorden vier kenners eind deze maand op de Fair Fashion Talk tijdens het Festival van de Gelijkheid. Kan je er niet bij zijn? Onze experts geven alvast tips voor consumenten en ondernemers.

20150301 FFF1 Jan Lietaert 11

Modeketens stellen met de regelmaat van de klok nieuwe duurzame of bewuste kledinglijnen voor aan de wereld, en elke dag starten nieuwe ondernemers met duurzame winkels of eigen lijnen. In Gent alleen zijn er een twintigtal fair fashion-zaken. Toch blijft de modesector een van de meest vervuilende sectoren en is de sector bekend - zeg maar berucht - om zijn dramatische arbeidsomstandigheden.

Hoe valt dit te rijmen? Zijn het allemaal maar verkooppraatjes?

Dat vragen we op 29 november tijdens het Festival van de Gelijkheid aan expert duurzame mode Jasmien Wynants (Flanders DC), journalist Lotte Philipsen (Knack Weekend), Gents onderneemster Olga Van Genechten (Supergoods) en freelance marketeer Ella Daeleman (Met Hart en Stiel).

Jasmien Wynants leidt de avond in. Zij liet alvast weten dat Belgische bedrijven zich niet mogen laten afschrikken door greenwashing. ‘Wees gewoon eerlijk’, is haar visie. ‘Greenwashing is nooit te verantwoorden, maar dat mag bedrijven niet tegenhouden om te communiceren over duurzame initiatieven.’

Hoe je groene intenties onderscheidt van holle marketing, is helaas niet zo evident - noch als consument, noch als ondernemer. Daarom geven onze experts alvast acht tips mee.

Hoe kan je als consument te weten komen wat je wel mag geloven - en wat niet?

20191129 FFT7 Olga Van Genechten

TIP 1: ‘Laat je niet bedotten door woorden zoals duurzaam en verantwoord. Die termen zeggen in principe niks. Hetzelfde geldt voor vegan. Dat komt bij consumenten duurzaam over, maar dat is het vaak niet. Veel merken gebruiken dat ook voor producten van plastic. Ze liegen niet als ze zeggen dat die vegan zijn. Alleen zijn ze daarom nog lang niet duurzaam.’ (Olga Van Genechten)

20191129 FFT Lotte Philipsen

TIP 2: ‘Het is moeilijk om als consument te weten welke informatie betrouwbaar is. Merken zullen zichzelf vaak groener voordoen dan ze zijn en ook modeblogs zijn in heel wat gevallen gekleurd. Duw op de unlike-knop als je merkt dat je beïnvloed wordt door merken en influencers die geen rekening houden met duurzaamheid. Hoe minder afleiding via sociale media-kanalen van fast fashion-merken, hoe makkelijker je duurzame keuzes kunt maken.’ (Lotte Philipsen)

20191129 FFT7 Ella Daeleman

TIP 3: ‘In het debat over duurzame mode wordt vaak vergeten dat ook je kleding jarenlang goed verzorgen en blijven dragen duurzaam is. Het is niet erg ecologisch om je hele kleerkast te verkopen en in te ruilen voor duurzame kledij, terwijl wat je had hoogstwaarschijnlijk nog perfect in orde was. Gaandeweg kan je stuk per stuk kiezen voor een duurzaam alternatief, zolang je bij de aankoop goed nadenkt over de levensduur ervan.’ (Ella Daeleman)

20191129 FFT7 Jasmien Wynants

TIP 4: ‘Wees kritisch en doe je mond open. Dat geldt zowel voor consumenten als voor ondernemers. Of je nu een T-shirt koopt voor je zoon, of je koopt stoffen voor je collectie, ga de conversatie aan en durf vragen te stellen over de herkomst van een product.’ (Jasmien Wynants)

Hoe banen retailers en ontwerpers zich een weg tussen de verkooppraatjes van merken en stoffen die ze in huis halen?

TIP 5: ‘Greenwashing is een slap koord. Doe je iets goeds maar overdrijf je het in je communicatie, dan kom je al snel erg dicht bij greenwashing. Een simpele vuistregel om er ver van weg te blijven, is volgens mij gewoon je stinkende best doen. Verbeter je productie en materiaalkeuze en communiceer daar eerlijk over. Merken mogen zich best als mensen gedragen. Lukt het vandaag nog niet om iets 100 procent duurzaam te doen, zeg het dan ook zoals het is.’ (Ella Daeleman)

TIP 6: ‘Werk samen! Deel de info die je zelf vergaart. Door een netwerk op te bouwen en kennis te delen over goeie of slechte ervaringen met bijvoorbeeld leveranciers, kom je veel verder.’ (Jasmien Wynants)

TIP 7: ‘Er zijn heel wat websites, organisaties en workshops die je kunnen helpen om goede keuzes te maken. Flanders DC heeft een erg handige tool voor ondernemers ontwikkeld: Close The Loop. Concreet helpt je dit om te verduurzamen doorheen heel de keten én de keten te sluiten. Als je al een winkel uitbaat, kan je ook terecht bij COSH! om de merken die je verkoopt te laten screenen. Je betaalt voor het onderzoek dat COSH! doet en in ruil wordt jouw adres toegevoegd aan hun platform.’ (Lotte Philipsen)

TIP 8: ‘Aan al mijn collega’s wil ik zeggen: informeer je, informeer je, informeer je. Merken zullen niet liegen over wat ze aan het doen zijn. Ze zullen enkel dingen achterhouden. Pas als je weet naar wat je moet vragen, kan je greenwashing detecteren. Zo doe ik het: ik beeld mij in wat de meest kritische vraag van mijn (toch wel bijzonder kritisch) cliënteel zou zijn. Als ik geen antwoord krijg op die vraag, dan hoeft het voor mij niet.’ (Olga Van Genechten)

De Fair Fashion Talk rond greenwashing gaat door op vrijdag 29 november in Vooruit tijdens het Festival van de Gelijkheid.

Sarah-Vandoorne

Sinds fabriekscomplex Rana Plaza in Bangladesh instortte, volgt ze de tendensen en de teneur van de textielsector op de voet. In 2018 keerde ze terug naar Bangladesh. Ze koopt kleding enkel tweedehands of in (Gentse) fair fashion-winkels. Meer op ontketening.be.

Interessant artikel? Vertel het voort!