Op sleeptouw met Bie Noé van B.Right

Toen Bie acht jaar geleden het boek ‘Talking dress’ van Marieke Eyskoot opensloeg en in één ademuitlas, werd haar interesse in duurzame mode meteen getriggerd. Sindsdien is zij op een heuse ontdekkingstocht in deze sector en inspireert ze dagelijks heel wat rookies met haar passie. Haar nieuwsgierigheid bracht haar van Vlaanderen tot in Nederland en zélfs tot in New York. Daar werd ze uitgenodigd door de oprichtster van Study New York om eens een kijkje te nemen achter de schermen en zo deze innovatieve scene te leren kennen.

2020 B right

Vandaag is Bie de bezieler achter B.right. Via Fashion Walks neemt ze consumenten op sleeptouw doorheen de grote Vlaamse steden langs de verschillende retailers die zich scharen achter slow fashion merken. Daarnaast geeft ze met veel passie en overgave workshops en lezingen over het thema. Daarin schetst ze het complexe verhaal achter duurzame mode en belicht heel wat tips, tricks en opportuniteiten.

Bie laat zich dagelijks sturen door haar nieuwsgierigheid. Zo bezocht zij onlangs het Paces Crafts atelier van Solid in India. Deze trip naar India kwam hard binnen, maar ze stak heel wat op van haar bezoek in de ateliers: “Het land staat bol van de tegenstellingen. Het is dan ook mooi om te zien dat Solid opportuniteiten biedt aan de lokale bevolking door hen waardig werk te bieden. Hierdoor kunnen zij een eigen leven uitwerken, hoewel dit niet altijd van een leien dakje verloopt. Tijdens mijn gesprekken met de artisans van het atelier vertelde ik hen dat hun verhaal gedeeld werd in België. Hier werden zij enorm enthousiast en warm van. Ikzelf vond het dan ook prachtig om datgene waar al jaren over vertel, nu werkelijk in de praktijk zag. Het atelier klopte volledig met het verhaal van Solid en wordt gedragen door dezelfde waarden en tradities. Ontroerend om te zien, maar een ontzettend leerrijke ervaring.”

2020 B right1

Op de vraag hoe we meer draagvlak kunnen creëren bij de consument, beantwoordde Bie: “Het verhaal van de medewerkers in de ateliers zou met het brede publiek moeten gedeeld worden. Want ateliers zoals die van Solid hebben een serieuze impact op de levens van de plaatselijke bevolking. Dit kan zeker en vast bijdragen tot een grotere bewustwording van de consumenten hier, waardoor ze ook veel meer betrokken zullen worden met het merk of product.”

Wanneer we naar de toekomst van duurzame mode kijken, licht Bie alvast toe dat we te maken zullen krijgen met drie grote trends. Tweedehands zit vandaag al in de lift, maar zal in de toekomst nog meer aan erkenning toenemen. Zo zullen ook fast fashion-bedrijven mee op die kar springen en hiervoor een nieuw businessmodel ontwikkelen: tweedehands van eigen kleren terug verkopen. Hierdoor zullen de kledingstukken in kwalitatiever materiaal ontworpen worden, waardoor ze langer zullen meegaan. Ten tweede ziet Bie ook de ‘rent a dress’ of het huren van kledij steeds meer toenemen als businessmodel. En de laatste trend sluit aan op het gedachtengoed van de circulaire economie, namelijk: aan de slag gaan met het verdere gebruik van stoffen op basis van afval, zoals bijvoorbeeld koeienmest, appelleer en visnetten. Hierdoor streven we naar een afvalvrije maatschappij. “Vandaag kennen we op een kantelpunt op het vlak van duurzame mode. Duurzame merken zijn steeds vaker in gewone winkels terug te vinden en consumenten worden steeds alerter voor bedrijven die aan ‘greenwashing’ doen. Het is een kunst om assertief genoeg te zijn en aan het kledingmerk te durven vragen waar het kledingstuk, dat je zo mooi vindt, gemaakt is. Zo houden we de merken alert over onze bezorgdheid.”

2020 B right2

Werd je helemaal warm bij het lezen van dit artikel en wil je ook graag geïnspireerd worden door Bie? Schrijf je samen met je vrienden, vriendinnen, familie of collega’s in voor één van de komende Fashion Walks. Wil je met een groep groter dan 8 personen deelnemen? Dan kan je hiervoor een privé-tour aanvragen mét datum naar eigen keuze. Wie weet ontdek je wel nieuwe parels in jouw geliefde stad.

2020 Shamina1

Shamina Van der Vurst

Naast haar job als communicatieverantwoordelijke schrijft Shamina met veel plezier over de dagelijkse gebeurtenissen die haar inspireren. Haar Indische roots maakten haar nieuwsgierig naar de mensen en de arbeid achter het label ‘made in India’ en bij uitbreiding het hele slowfashionverhaal. Ze is helemaal weg van haar geliefde Gent met haar lokale markten en duurzame initiatieven.

Interessant artikel? Vertel het voort!