Nieuws

Blijf op de hoogte van de activiteiten, initiatieven en andere nieuwtjes van Gent Fair Trade.

Nieuwe website zet de lage lonen van de mode-industrie in de schijnwerpers en versnelt de campagne voor leefbaar loon.

Fashion Checker

Schone Kleren Campagne lanceert een nieuwe website die de hongerlonen in de kledingindustrie inzichtelijk maakt: fashionchecker.org. Ook voordat de corona-crisis uitbrak was al bekend dat kledingarbeidsters (meer dan 80% is vrouw) te weinig verdienen om van rond te komen. Met de nieuwe crisis zijn de verhoudingen alleen nog maar verscherpt. De nieuwe website geeft activisten en consumenten inzicht in welk kledingmerk in welke fabrieken zijn spullen laat maken, en of die merken transparant zijn over de lonen die daar worden betaald. SKC werkt hierbij samen met WikiRate, een Engelstalig platform voor bewust consumeren.

Schone Kleren Campagne (SKC) en het internationale Clean Clothes Campaign-netwerk vroegen de gegevens op van 108 kledingmerken in Europa, Groot-Brittanië en de VS. Van de merken die weigerden om mee te werken aan het onderzoek wordt dat ook op de website vermeld. Daarnaast heeft SKC onderzoek verricht onder 490 fabrieksarbeiders in China, India, Indonesië, Kroatië en Oekraïne.

93% van de ondervraagde merken kon geen bewijs leveren dat er ook maar één fabriek in hun toeleveringsketen leefbare lonen betaalt aan hun arbeiders. 63% van de ondervraagde merken maakt de namen en adressen van leveranciers niet bekend.

“Het is voor het eerst dat de beruchte armoedelonen in de kledingindustrie zo inzichtelijk zijn gemaakt en kwantificeerbaar worden. We hopen dat dergelijke openbaarheid zal leiden tot meer transparantie in de industrie, en dat daardoor de lonen zich zullen normaliseren,” zegt Wyger Wentholt van SKC. “Dit is slechts een begin. We willen de fashionchecker uitbreiden met meer merken, meer info van de kant van de arbeidsters en natuurlijk de info up-to-date houden.”

Zelf bijdragen aan het onderzoek

De Fashion Checker-website voorziet ook de mogelijkheid voor jou om bij te dragen aan het onderzoek, door zelf je favoriete merk aan te schrijven op sociale media.

Enkele voorbeeldberichten: fashionchecker.org/take_action