FAIR FASHION TALK #7: DE EVENWICHTSOEFENING VAN DUURZAAMHIED

Op 4 maart stroomt het Industriemuseum vol met duurzame ondernemers en gepassioneerde fair fashion-liefhebbers. Allen enthousiast voor de zevende Fair Fashion talk. Deze editie van het textielplatform dient als lanceringsevenement voor het Fair Fashion Fest 2024.

In haar openingsspeech legt Hafsa El-Bazioui, schepen van o.a. mondiale solidariteit, de link tussen het textielverleden van de Stad Gent en de huidige wantoestanden in de modesector vandaag. Zo is de toon voor de avond meteen gezet. Mode journalist Lotte Philipsen spreekt het publiek met trots toe. In de afgelopen tien jaar heeft ze de fair fashion-beweging zien groeien van een niche tot een echte community. Intussen zijn de trends in ons voordeel gedraaid en hebben meer mensen de weg naar eerlijke mode gevonden. Duurzame ondernemers effenen die weg voor velen, en krijgen dus vanzelfsprekend een ereplek tijdens de Fair Fashion Talks. Deze editie gaat Lotte in gesprek met Ann-Sophie Poulain, mede-oprichter van Maison Poulain, die duurzame wielerkledij op de markt brengt. Dat proces verliep via trial-and-error, geeft ze zelf aan. Daar tegenover staat Kevin Stauwen van Fair Eco Fashion, een familiezaak die al jarenlang duurzame merken aanbiedt in het hart van Gent.

De eerste vraag luidt: "Hoe vinden klanten de weg naar ecologische mode?"

“Soms maken klanten per ongeluk de juiste keuze”, zo noemt Kevin toeristen die toevallig zijn winkel vinden. “Dan vragen ze weleens waarom een paar schoenen zoveel kost. Aan de klant kan ik ondertussen min of meer inschatten hoever ik daarop in moet gaan. Sommigen zitten gewoon niet te wachten op een technische uitleg.“ We vergeten snel hoeveel werk er achter een textiel schuilt. “Mensen kennen de echte waarde niet meer van een kledingstuk,” voegt Ann-Sophie eraan toe. “Ons prijskaartje is even groot als die van een bekend sportmerk, maar onze wielerkledij gaat een pak langer mee. Toch hebben mensen moeite met investeren in onbekende merken.” Nog niet iedereen wil weten wie de echte kosten betaalt van hun kledij. Dat maakt het niet makkelijker om die eerlijke prijs te verantwoorden.

IMG 0528

Beide ondernemers geven aan dat je eigenlijk nooit klaar bent met leren als het om eerlijke mode gaat. Samenkomsten als het Fair Fashion Fest zijn om die reden zo belangrijk, want daar komen geëngageerde ondernemers en klanten samen en leren ze van elkaar. De verantwoordelijkheid om geïnformeerde keuzes te maken, ligt niet enkel bij de ondernemers. Om de modesector te veranderen van een Fast Fashion-industrie naar een Fair Fashion-industrie moeten ook klanten zich informeren. Dit is één van de takehome-boodschappen van Hannelore Hillesum, coördinator van Schone Kleren Campagne. Zo is het belangrijk om na te gaan waar een bedrijf dat zich als duurzaam profileert op inzet en waar het niet op inzet. Vaak stoppen merken bij de ecologische duurzaamheid, weinig merken beantwoorden bijvoorbeeld de vraag naar transparant productieproces. Als we elkaar informeren en samenwerken, kunnen we samen ook sociale duurzaamheid eisen. “Door het hoge aantal schakels in de productieketen van textiel, wordt het moeilijk gemaakt de verantwoordelijke te achterhalen. Merken hebben vaak zelf geen idee wie hun kleding produceert.” Hannelore herinnert het publiek eraan dat wij als consument de macht hebben om transparantie te eisen.

Goed om weten: De Schone Kleren Campagne werkt met consumenten, bedrijven, politici, werknemers en vakbonden, om zo een eerlijke transitie (just transition) te forceren naar een duurzame modesector. Wil je hier meer over leren, kom dan zeker naar de Fair Fashion Talk: 'Fashioning the just transition’ tijdens het Fair Fashion Festival.

Als duurzame ondernemer bots je toch op een aantal obstakels. Zo kan de scheidingslijn tussen wat wel en niet-ecologisch is snel verspringen. Kevin moedigt aan: "Het altijd beter is om je eigen onderzoek te doen.” Kevin waarschuwt om niet alles klakkeloos over te nemen van milieubewegingen. “In activisme verdwijnt alle nuance. De afweging van duurzaamheid is niet zwart-wit.” Ann-Sophie geeft toe dat, Het is uitdagend om lokaal én duurzaam te produceren. “ We hebben veel onderzoek gedaan naar de juiste stoffabrikant en zijn ook vaker van partner verandert.” Door de korte keten hebben ze controle over hun productieproces. Zo garanderen ze eerlijke werkomstandigheden en moet hun kleding geen 1000 km reizen. "Op die manier kunnen we toch een verschil maken.”

IMG 0521 2
IMG 0543

Als afsluiter van de avond blikt Jonathan Janssens, coördinator van Gent Fair Trade, nog een laatste keer terug op de reis die we al hebben afgelegd. Dankzij duizenden duurzaamheidshelden hebben we er al vijf succesvolle Fair Fashion Fest-edities opzitten, en wordt er het jaarrond aan eerlijke mode gewerkt in Gent. Met trots kondigt hij dan ook de zesde editie aan, van 26 tot 28 april in De Centrale en het Industriemuseum. Na een openingsconcert van Baba Zula op vrijdagavond, kunnen bezoekers twee dagen terecht op het Fair Fashion Fest voor de grootste eerlijke modemarkt van België, unieke modeshows, Fashion Talks door inspirerende sprekers, en activiteiten voor jong en oud. En dat allemaal gratis.

Dit jaar werd Gent trouwens verkozen tot European Youth Capital, daarom gaat er deze editie van het Fair Fashion Fest ook extra aandacht naar jonge ondernemers, jonge designers en jonge activisten.


Ontdek het programma op fairfashionfest.be

Interessant artikel? Vertel het voort!