Nieuws

Blijf op de hoogte van de activiteiten, initiatieven en andere nieuwtjes van Gent Fair Trade.

Een reflectie over koffie voor World Fair Trade Day

Aanstaande zaterdag 14 mei is het World Fair Trade Day, een wereldwijd feest dat fairtrade-initiatieven viert omwille van hun bijdrage aan de strijd tegen armoede, uitbuiting en klimaatverandering. Projecten en bedrijven die aan eerlijke handel doen, strijden immers voor (klimaat)rechtvaardigheid, via gelijke en positieve arbeidsomstandigheden voor werknemers over de hele wereld.

In aanloop van deze feestdag geven wij een inkijkje in de productie van koffie en hoe die van invloed is op de arbeiders.

Koffieman

In België worden elke dag 3 miljoen koppen koffie gedronken. Koffie heeft een diepere betekenis in de dagelijkse routine van de werkdag. Tijdens de lockdown is de koffieverkoop gestegen, en is fairtradekoffie de standaard geworden voor meer mensen. Maar wat is je kopje koffie echt waard?

De arbeidsomstandigheden in de koffie-industrie is helaas problematisch. Het loon van de boeren is niet genoeg om hun leven te bekostigen. De situatie op het veld is schrijnend, dwangarbeid, leven tussen afval, plantages en arbeiders die worden uitgebuit. De werk- en leefomstandigheden van de boeren en arbeiders zijn mensonterend.

Een tweede groot probleem waarmee de sector te kampen heeft, is de klimaatverandering. Lange droogteperiodes zijn een groot probleem, en ook te veel regen op korte tijd leiden tot misoogsten. Boeren hebben vaak niet de middelen om investeringen te doen, om deze problemen aan te pakken of de gevolgen ervan te beperken.

De koffiemarkt is nochtans een enorme markt die steeds blijft groeien. Maar waar gaat het geld naartoe?

De productieketen, van de boon tot uw boodschappentas, is lang en er zijn veel actoren bij dit proces betrokken. Waar gaat het dan precies mis? De prijs blijft steken tussen de import en de verkoop. Vergis u niet, de koffieprijzen gaan wel omhoog, maar de boer merkt daar vaak niets van. De producent in het Zuiden is slechts het begin van een lange productieroute die onze koffie aflegt, hij/zij is cruciaal (want zonder hem is er geen product om te verwerken), maar makkelijk vervangbaar. Voor elke boer die weigert zijn koffie tegen een te lage prijs te verkopen, zijn er genoeg anderen die dat wel willen doen.

Een volgende cruciale stap zijn de koffiebranders, zij zijn de machtigste actoren in de keten (denk aan Nestlé, Kraft, Sara Lee & Starbucks). Zij domineren de internationale handel. Koffiebranders staan vaak in direct contact met supermarkten, winkels en de horeca.

2019 artikel koffie

De problemen in de sector zijn talrijk en de oplossingen ervoor zijn moeilijk te vinden. Wij worden geconfronteerd met een opeenvolging van productieproblemen. Wat kunt u doen?

Dat is waar Fairtrade om de hoek komt kijken. Al jaren wordt gestreefd naar een eerlijkere markt en een betere beloning voor de boeren, zodat ze een menswaardiger bestaan kunnen leiden. Fairtrade koffie richt zich op een eerlijke markt en op de boeren. Terwijl biologische koffie pleit voor een ecologische productie, een diervriendelijke veehouderij en een hoogwaardige verwerking. Beide zijn belangrijke stappen om de grootste problemen van de sector tegen te gaan. Beide labels op je pak koffie geven je product dus een dubbele garantie. Zowel menselijk als ecologisch.

Uw volgende kopje koffie wordt dus een heerlijke fairtrade koffie, toch?