In België worden elke dag 3 miljoen koppen koffie gedronken. Koffie heeft een diepere betekenis in de dagelijkse routine van de werkdag. Tijdens de lockdown is de koffieverkoop gestegen, en is fairtradekoffie de standaard geworden voor meer mensen. Maar wat is je kopje koffie echt waard?
De arbeidsomstandigheden in de koffie-industrie is helaas problematisch. Het loon van de boeren is niet genoeg om hun leven te bekostigen. De situatie op het veld is schrijnend, dwangarbeid, leven tussen afval, plantages en arbeiders die worden uitgebuit. De werk- en leefomstandigheden van de boeren en arbeiders zijn mensonterend.
Een tweede groot probleem waarmee de sector te kampen heeft, is de klimaatverandering. Lange droogteperiodes zijn een groot probleem, en ook te veel regen op korte tijd leiden tot misoogsten. Boeren hebben vaak niet de middelen om investeringen te doen, om deze problemen aan te pakken of de gevolgen ervan te beperken.
De koffiemarkt is nochtans een enorme markt die steeds blijft groeien. Maar waar gaat het geld naartoe?
De productieketen, van de boon tot uw boodschappentas, is lang en er zijn veel actoren bij dit proces betrokken. Waar gaat het dan precies mis? De prijs blijft steken tussen de import en de verkoop. Vergis u niet, de koffieprijzen gaan wel omhoog, maar de boer merkt daar vaak niets van. De producent in het Zuiden is slechts het begin van een lange productieroute die onze koffie aflegt, hij/zij is cruciaal (want zonder hem is er geen product om te verwerken), maar makkelijk vervangbaar. Voor elke boer die weigert zijn koffie tegen een te lage prijs te verkopen, zijn er genoeg anderen die dat wel willen doen.
Een volgende cruciale stap zijn de koffiebranders, zij zijn de machtigste actoren in de keten (denk aan Nestlé, Kraft, Sara Lee & Starbucks). Zij domineren de internationale handel. Koffiebranders staan vaak in direct contact met supermarkten, winkels en de horeca.